• Tui-/tractiebrug te Winschoten
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten

    De voormalige gemeente Winschoten wilde vanuit het winkelcentrum een rechtstreekse fietsverbinding naar de Blauwe Stad realiseren. Daarbij moet zowel het Winschoterdiep (staande mastroute) als de A7 worden overbrugd. De brug moet een landmarkfunctie gaan vervullen. Ik heb voor deze opgave een ontwerp in maquettevorm gemaakt van een zogenaamde tui-/tractiebrug, een brugtype dat qua constructie nog niet eerder is vertoond. De basis van het ontwerp is een slanke toren bestaande uit twee stalen vinnen met een Y vormig profiel. Deze toren vormt de drager van een drietal schijven. De buitenste schijven vormen het bevestigingspunt voor de tuidraden van het vaste brugdeel. De middelste schijf is een draaiende katrol waarover een staalkabel wordt geleid. Aan het uiteinde van de staalkabel zit een contragewicht dat met rollagers langs de flanken van de torens wordt geleid. Bij het passeren van een schip trekt het contragewicht het brugdek omhoog. Het dynamische krachtenspel wordt hydraulisch bijgeregeld.
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten

    De voormalige gemeente Winschoten wilde vanuit het winkelcentrum een rechtstreekse fietsverbinding naar de Blauwe Stad realiseren. Daarbij moet zowel het Winschoterdiep (staande mastroute) als de A7 worden overbrugd. De brug moet een landmarkfunctie gaan vervullen. Ik heb voor deze opgave een ontwerp in maquettevorm gemaakt van een zogenaamde tui-/tractiebrug, een brugtype dat qua constructie nog niet eerder is vertoond. De basis van het ontwerp is een slanke toren bestaande uit twee stalen vinnen met een Y vormig profiel. Deze toren vormt de drager van een drietal schijven. De buitenste schijven vormen het bevestigingspunt voor de tuidraden van het vaste brugdeel. De middelste schijf is een draaiende katrol waarover een staalkabel wordt geleid. Aan het uiteinde van de staalkabel zit een contragewicht dat met rollagers langs de flanken van de torens wordt geleid. Bij het passeren van een schip trekt het contragewicht het brugdek omhoog. Het dynamische krachtenspel wordt hydraulisch bijgeregeld.
  • Tui-/tractiebrug te Winschoten

    De voormalige gemeente Winschoten wilde vanuit het winkelcentrum een rechtstreekse fietsverbinding naar de Blauwe Stad realiseren. Daarbij moet zowel het Winschoterdiep (staande mastroute) als de A7 worden overbrugd. De brug moet een landmarkfunctie gaan vervullen. Ik heb voor deze opgave een ontwerp in maquettevorm gemaakt van een zogenaamde tui-/tractiebrug, een brugtype dat qua constructie nog niet eerder is vertoond. De basis van het ontwerp is een slanke toren bestaande uit twee stalen vinnen met een Y vormig profiel. Deze toren vormt de drager van een drietal schijven. De buitenste schijven vormen het bevestigingspunt voor de tuidraden van het vaste brugdeel. De middelste schijf is een draaiende katrol waarover een staalkabel wordt geleid. Aan het uiteinde van de staalkabel zit een contragewicht dat met rollagers langs de flanken van de torens wordt geleid. Bij het passeren van een schip trekt het contragewicht het brugdek omhoog. Het dynamische krachtenspel wordt hydraulisch bijgeregeld.